
Wie wij zijn
Wij zijn belangenbehartigers voor huurders door huurders. Wij vragen, praten, adviseren en doen voorstellen om op te komen voor het belang van alle huurders van Alwel Roosendaal. Samen zijn we belangenbehartiger voor de toekomst. We proberen op een manier te praten die alle belanghebbende kunnen begrijpen.
De HAR werkt samen met Alwel, de gemeente en andere netwerkpartners in de regio. Het doel van de HAR is om een kritische gesprekspartner te zijn en de belangen van huurders zo goed mogelijk te behartigen. Zaken als duurzaamheid en kostenbesparing staan hoog op de agenda.
Wat is de HAR?
De HuurdersAdviesRaad is een onafhankelijke huurdersbelangenvereniging in de gemeente Roosendaal. Zij vertegenwoordigt de belangen van alle huurders van Woningcorporatie Alwel.
Deze vertegenwoordiging moet altijd via de bewonerscommissies lopen. Niet de individuele huurder maar de bewonerscommissies, die deze huurders vertegenwoordigen, kunnen in contact treden met de HAR.
De HAR werkt samen met Alwel, de gemeente Roosendaal en andere netwerkpartners in de regio.
Het is een goede zaak dat de samenwerking ook meer met de bewonerscommissie gaat plaatsvinden.
De HAR wordt een aantal keren per jaar gevraagd om advies uit te brengen over diverse zaken. Hierbij kun je denken aan bv. een toekomstige huurverhoging, renovatieplannen etc. Naar aanleiding daarvan moet de HAR altijd de mogelijk hebben om dit te bespreken met de bewonerscommissies. Zaken als duurzaamheid en kostenbesparing staan altijd hoog op de agenda. Adviesaanvragen vanuit Alwel worden vaak ook uitgezet bij de huurdersbelangenvereniging Etten Leur en Breda. Een gezamenlijk en eensluidend advies van alle drie is dan de doelstelling.
Gesteld kan worden dat het uiteindelijke doel van de HAR is om een kritische gesprekspartner te zijn en om de belangen van huurders zo goed mogelijk te behartigen
DE WERKZAAMHEDEN:
*Meedenken over actuele onderwerpen binnen de woningcorporatie;
*Maandelijks overleg met het bestuur;
*Eenmaal per 3 maanden op bestuurlijk niveau overleg met Alwel
*Uitwerken van initiatieven en samenwerken met juiste partners,
* Periodiek overleg met de gemeente met betrekking tot o.a. het Woonconvenant, wat voor meerdere jaren wordt afgesloten.
* De HAR is geen klachtenbureau !
Zij heeft bv. geen enkele zeggenschap over servicekosten. Zij mag en moet zich ook niet bemoeien met individuele problemen tussen een huurder en Alwel.
Het secretariaat van de HAR kan wel aangeven waar de huurder met zijn/haar klachten terecht kan. Wanneer een klacht al bij ons secretariaat is binnengekomen zal het secretariaat deze doorsturen.
De werkzaamheden worden op vrijwillige basis uitgevoerd. Daar zetten wij een vrijwilligersvergoeding tegenover. Wanneer een opleiding nodig is, vergoeden we de opleidingskosten. Bovendien biedt het werk de mogelijkheid om sociaal-maatschappelijke kennis te verwerven die ook op andere vlakken inzetbaar is.
De HAR wil ook van jullie weten wat jullie precies verwachten van ons. Later kunnen we dan nog een keer bij elkaar komen om alles nog eens precies op een rijtje te zetten.
UW VRAGEN: stuur dan via info@huurdersadviesraadroosendaal.nl je vragen naar ons door.
U hoort dan van ons.
Graag willen wij van alle Bewonerscommissies een reactie om de communicatie te verbeteren.
Website: huurdersadviesraadroosendaal.nl
GSM: 0639475122